Hírlevél
Bejelentkezés
Napi 30 dollárból világítják ki a San Franciscó-i óriáshidat
Bemutatták San Francisco legújabb turistalátványosságát, a várost az öböl túlpartján fekvő Oaklanddel összekötő Bay Bridge híd új díszkivilágítását. A 25 ezer ledből álló világítás a világ legnagyobb művészi fényinstallációja lesz, mivel a fényforrásokat egyenként lehet majd számítógéppel vezérelni, így animációk, fényjátékok futhatnak a hídon.
A teljes világítás megépítése és felszerelése 8 millió dollárba kerül, amiből eddig 6 millió áll a tervező művészcsoport rendelkezésére. Ennek nagy része szilícium-völgyi milliomos hírességek adományaiból jött össze, jelentős összeggel támogatta a projektet többek között a Yahoo vezérigazgatója, Marissa Mayer, a Gmail vezető fejlesztője, Paul Buccheit, és a facebookos játékokban utazó Zynga vezetője, Mark Pincus is. Egy most indult akcióban bárki örökbe fogadhat egy led-et a 25 ezerből, mindössze 50 dollárért.
Az építés költségei ugyan magasak, a fenntartás azonban az energiatakarékos (egy led mindössze 1 wattot fogyaszt) fényforrásoknak hála, kellemesen alacsony, napi 7 órás üzemidővel számolva két évre 22 ezer dolláros villanyszámlával számolnak a szervezők. Ez mindössze napi 30 dollárt, vagyis nagyjából 7000 forintot jelent. A város vezetése egyelőre 2015-ig adta meg az engedélyt a híd kivilágítására, a tervek szerint minden este szürkületkor kapcsolják be, és hajnali kettőig tart a show.
A fényshow-t egy egyszerű notebookról lehet majd vezérelni, és a projekt szervezői örömmel fogadnak ötleteket és terveket az internet népétől is arra, hogyan animáljon és villódzzon a 25 ezer led. A teszt jól sikerült, a tevek kész vannak, így az egész munka legnehezebb része következik most, a fényforrások és a kábelezés felszerelése. A hídon kétszer öt sávban az I-80-as autópálya halad át, azon pedig napi 280 ezer autó, így a világítás beüzemelési munkához csak éjszakánként egy sáv lezárását engedélyezte a város vezetése.
Bár a turisták általában csak a Golden Gate-et ismerik a San Francisco-i öböl hídjai közül, a helyiek számára a Bay Bridge legalább olyan fontos. A több mint 7 kilométer hosszú hidat 1933-ban kezdték el építeni, és fél évvel a Golden Gate előtt, 1936 őszén adták át. A díszkivilágítás nem fog az egész hídon végighúzódni, csak a San Franciscó-i hídfőtől az öbölben fekvő Treasure Island szigetig. Ez a sziget (egyébként a híres kalandregényről, a Kincses szigetről kapta a nevét) sokáig az amerikai haditengerészet tulajdona volt, aztán megvette a város, és most 1,5 milliárd dolláros költséggel építik tele lakóparkokkal, hotelekkel és bevásárlóközpontokkal.
(forrás: index.hu)
Napelemes repülés
Mérföldkő lesz a Solar Impulse repülőgép készítői szerint az észak-amerikai kontinens átrepülése a világ első, kizárólag napenergiával működő repülőgépével, amellyel a megújuló energia iránti érdeklődést akarják felkelteni.
Bertrand Piccard svájci pilóta erről azután beszélt, hogy a Solar Impulse mintegy húsz órán át tartó repülés után szombaton megérkezett az arizonai Phoenixbe. A világ első, kizárólag napenergiával működő kísérleti repülőgépe nyugatról kelet felé tartva szeli át az észak- amerikai kontinenst. Pénteken indult San Franciscóból, hogy öt szakasz megtétele után megérkezzen végcéljához, a New York-i John F. Kennedy Nemzetközi Repülőtérre.
„Ha egy repülőgép képes arra, hogy nappal és éjszaka közlekedjen üzemanyag nélkül, csak napenergiát használva, akkor ezt a technológiát bárki használhatja a mindennapokban saját otthonában fűtésre, légkondicionálásra, világításra vagy üzemanyagként az autójába" – közölte Piccard, aki elmondta, hogy repülőgépe napelemes energiájának csupánháromnegyedét használta fel.
A Solar Impulse Phoenixből a texasi Dallasba repül, onnan a missouri St. Louis lesz a következő úti cél. Megáll majd az amerikai fővárosban, Washingtonban is, mielőtt megérkezik New Yorkba. Mindegyik szakasz 19-25 órát vesz igénybe, és mindegyik városban 7-10 napot töltenek, hogy a helyi közönség alaposan megismerkedhessen a napelemes repülés titkaival.
A jumbóéval azonos szárnyfesztávolságú, de mindössze kisautó súlyú együléses légi járművet felváltva vezeti Piccard és André Boschberg a több hétig tartó út során.
A napelemes repülőgép technikailag képes lenne leszállás nélkül is megtenni az 5000 kilométeres távolságot, de 70 kilométeres átlagsebességgel ehhez több napra lenne szüksége, és mivel csak egy pilóta vezetheti, biztonsági okokból öt szakaszban teszik meg az utat.
A Schindler svájci liftgyár mérnöki és a Solvay belga vegyipari konszern kutatási segítségével készült Solar Impulse csak kísérleti példánya annak a napelemes repülőgépnek, amellyel a projekt alapítói, Bertrand Piccard és André Boschberg 2015-ben az egész Földet körbe akarják repülni.
(forrás: index.hu)
Energiahatékonyság - tanúsított települések
Új energiaügyi tanúsítási rendszert és erre épülő szolgáltatást vezetett be Magyarországon a TÜV Rheinland InterCert Kft. települések és vállalkozások számára.
Az úgynevezett Energiabarát Települések Minősítési Rendszert (EBaT) a német tulajdonú cég a terület magyarországi szakértőinek a bevonásával alakította ki. Az energetikai költséghatékonyság, az energiabeszerzési lehetőségek, az energiaszolgáltatás biztonsága, az energiarendszer operatív működtetése nem csupán a gyártó cégek életében vet fel napi kérdéseket. Egy adott település, közösség élhetőségi mércéje, hogy mennyire ismeri és veszi komolyan az energiával kapcsolatos kiszolgáltatottságát, sebezhetőségét, továbbá milyen kötelezettségei vannak ezzel kapcsolatban önmaga és más, a környezetében lévő települések iránt.
A hatékony energiagazdálkodás mindenekelőtt megköveteli az energia felhasználásának és az energia pazarlásának felmérését, ezek ismeretében határozhatóak meg a lehetséges energiatakarékossági lépések és alakítható ki a megfelelő energiastratégia.
Egy település egészére vetítve azonban egy teljes körű energetikai felmérés sok-sok összetevőből álló, időigényes feladat, amely az önkormányzati alkalmazottak számára napi tevékenységük elvégzésén felül túl nagy terhet jelent.
Gyakran szembesülhetünk azzal a problémával is, hogy egy adott közösség vezetősége csak a saját megbízatása idejére kalkulál, amely az esetek többségében csupán pár éves időintervallumot jelent. Így az energia megtakarítására irányuló, hosszú távú döntések rendszerint háttérbe szorulnak. További gondokat okozhat, hogy hiába születik meg az elhatározás, a döntéshozók többnyire nem rendelkeznek kellő információval ahhoz, hogy kiválasszák azt a technológiát, amellyel valóban növelhető az energiahatékonyság.
A TÜV Rheinland InterCert Kft. Energia Kompetencia Központja az elmúlt hónapokban olyan rendszert hozott létre, amely igyekszik segítséget nyújtani az önkormányzatoknak az energetikai adottságaik, jellemzőik feltérképezésében. Ennek a segítségével egyszerűen meghatározhatók a szükséges lépések, ellenőrizhetők a folyamatok és összehasonlíthatók az elért eredmények.
A minősítési folyamat az infrastruktúra és az épületek vizsgálata mellett további öt területen tár még fel auditálható, számon kérhető adatokat, információkat – ezek a településirányítás, a gazdasági szereplők, a közlekedés, az elhivatottság és a településbiztonság.
„Miért fontos a települések és a közösségek számára a hatékony energiagazdálkodás? Ennek révén átlátható módon tarthatják kézben az energiaköltségeket. A tevékenységek ellenőrizhető, nyomon követhető konkrét adatokká válnak, ennek alapján a települések teljesíteni és igazolni tudják a különböző – uniós, hatósági, illetve a környezetvédelem által támasztott – követelményeket. Energetikai helyzetük ismeretében pedig folyamatosan javítani tudnak a települést érő környezeti terhelésen" – mondja Thurnay Bence, a terméktanúsítási üzletág igazgatója.
„Nem mellékes az a szempont sem, hogy egy jól szervezett, hatékony energiagazdálkodást folytató település vonzó célpont a befektetőknek, a vállalkozásaik megvalósításához helyszínt kereső beruházóknak éppúgy, mint az ideális életteret kereső magánemberek számára. Az energiahatékonysági vizsgálat költsége több mindentől, köztük a településmérettől is függ. A vele elérhető megtakarítás viszont mindenképpen pozitív szaldót eredményez" – teszi hozzá.
A TÜV Rheinland InterCert Kft. az új energiaügyi szolgáltatást elsőként három hazai önkormányzatnál – Hosszúhetény, Pécs és Veszprém – tesztelte. A települések polgármesterei a napokban országos konferencia keretében vehették át az Energiabarát Település tanúsítványt.
(forrás: http://www.muszaki-magazin.hu/)
Energiatermelés plazmával
Egy plazma eszköz forradalmasíthatja az energiatermelést és a tárolását - A Missouri Egyetem mérnöke Randy Curry és csapata kidolgozott egy módszert mellyel plazmát képesek előállítani és kontroll alatt tartani, és az ötlet forradalmasíthatja az amerikai energiatermelést és a tárolást.
Az anyagoknak a gáznemű, a folyékony és a szilárd halmazállapot mellett létezik egy negyedik állapota is, a plazmaállapot. A tűz (vagyis inkább a láng) és a villámlás az ismert példák a plazmaállapotra. A földi élet pedig függ attól az energiától, melyet a Nap belsejébenlévő plazma állít elő fúziós reakciók által.
Curry eszköze egy kb. fél méteres plazmagyűrűt állít elő. A plazma nem bocsát ki káros sugárzást, és az emberi létre teljes mértékben biztonságos, habár a plazma magasabb hőmérsékletet, mint a Nap felszíne. Curry módszerének a sikere a plazma által keltett mágneses mezőben rejlik, mely képes összetartani és gyűrűvé formálni, amíg a levegőben
lebeg.
A szabad levegőn való plazma előállítása a fizikában a „Szent Grálhoz" hasonló – mondta Randy Curry, a Missouri Egyetem Mérnök Karának villamosmérnök és számítástechnikai professzora. – Plazmát létrehozni vákuum csőben, erős mágnesekkel körülvéve nem egy nagycsoda, laborok tucatjai képesek rá. A mi újításunk abban rejlik, hogy a plazma saját magát tartja egyben, miközben a normál légkörben tartózkodik, és ehhez nincs szüksége semmiféle határoló felületre.
A Missouri Egyetemen található plazma berendezés bővíthető, a professzor szerint jóval nagyobb mennyiségű energia előállítására is alkalmas lenne. Megfelelő kutatási támogatás mellett három-öt éven belül kifejleszthetnének egy újabb berendezést, mely érzékelhetően kisebb méretekkel rendelkezik. Megjegyezte, hogy régi, elavult technológiák alkalmazásával építették meg a plazma generátor prototípusát. Korszerűbb és miniatürizált alkatrészek felhasználásával az eszköz egy kenyértartó méretére csökkenthető.
(forrás: muszakiak.hu)
A napelem története
A mai napelemek ősét 1860-ban, egy Willoughby Smith nevű úriember találta fel, miközben egy tengerben fektetett kábel hibabehatárolására vonatkozó kísérleteket végzett. Rájött, hogy az anyag, melyet kísérletei során felhasznált, másképpen viselkedett fény hatására, mint sötétben. Ez az anyag a szelén volt.
További kísérletek alkalmával William Grylls Adams professzor felfedezte, hogy fény hatására a szelénben elektromos áram folyik, melyet elektromosságnak nevezett el.
Az első folyamatosan termelő napelemet 1885-ben New Yorkban készítették el, de ez még igen kezdetleges volt.
A XX. század elején folytatott komolyabb kutatások ellenére a napelem fejlődése mégsem indult el. Ebben jelentős szerepet játszott a rendkívül magas alapanyagok ára, valamint a napcellák alacsony élettartama.
A napelemek ténylegesen az 1950-es években indultak útjukra. 1953 februárjában az első igazi napelemek hatásfoka még meglehetősen alacsony volt (0,5%), de a szilícium, mint új anyagok felhasználásával 1954-ben már 6%-os hatásfokot értek el a tesztelt napelem cellák.
Ezzel kezdődött napelemek felhasználásának útja.