Menerko - Optimális energiamenedzsment

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image
5

Energetikai felülvizsgálat

Névtelen terv 3Energetikai felülvizsgálat

Az energetikai felülvizsgálat célja, hogy elősegítse az energiahatékonyság javítását a fűtési és légkondicionáló rendszerek esetében.

 

Az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabb információkat az energetikai felülvizsgálatról:

 

Mely rendszerek esetében szükséges az energetikai felülvizsgálat:

Az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény az alábbi esetekben fogalmaz meg kötelezettséget:
70 kW-nál nagyobb effektív névleges teljesítményű fűtési rendszer vagy kombináltan helyiségfűtési és szellőzőrendszer, valamint
• 70 kW-nál nagyobb effektív névleges teljesítményű légkondicionáló rendszer vagy kombináltan légkondicionáló és szellőzőrendszer
hozzáférhető részeinek vonatkozásában.

 

Ki végezhet energetikai felülvizsgálatot? 

Az energetikai felülvizsgáló olyan személy lehet, aki:

• a Magyar Mérnöki Kamara által vezetett névjegyzékben szerepel és regisztrált az adatbázisban;• alábbi szakterületeken szerzett jogosultsággal rendelkezik, és legalább 8 éves szakmai gyakorlattal rendelkezik:
o Építmények gépészeti tervezési szakterület
o Építmények gépészeti tervezési szakterület – Épületfizikai tervezési részszakterület
o Építmények gépészeti szakértői részszakterület
o Építmények épületenergetikai szakértői részszakterület;
• a Hatóság részére az éves felügyeleti díjat megfizette, ez 50 000 Ft/év;
• a kamara által kiadott szabályzat szerint szervezett képzést, mely vizsgával zárul, sikeresen teljesítette.

Mi a határideje a felülvizsgálatoknak?

A felülvizsgálatot energetikai auditálási kötelezettség esetében a kötelező auditálás részeként négyévente, egyéb esetben nyolcévente kell elvégezni, az alábbi ütemezés szerint:
   • A 2022. 01.01-e előtt beüzemelt rendszerek esetében legkésőbb 2025.12.31-ig el kell végezni a felülvizsgálatot.
    • A 2022.01.01-e után üzembe helyezett rendszerek felülvizsgálata az üzembe helyezéstől számított 1 éven belül esedékes.


Mik a felülvizsgálat elemei, lépései?

1. Rendszer üzemeltetője által biztosított, a rendszer használatával, üzemeltetésével, karbantartásával kapcsolatos dokumentumok és információk átadása.
2. Helyszíni vizsgálat
3. Fűtési rendszer teljesítményének, hatékonyságának vizsgálata az épület követelményei szerint
4. Légkondicionáló rendszer teljesítményének, hatékonyságának vizsgálata az épület követelményei szerint
5. Felülvizsgálati jegyzőkönyv készítése
6. Elektronikus adatszolgáltatás elvégzése, amely a felülvizsgáló felelősségét képezi

A felülvizsgálatok során összegyűjtött adatokat és az elvégzett felülvizsgálatok dokumentumait, eredményeit a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság (NKH) tartja nyilván.

 

Kikre nem vonatkozik a kötelező felülvizsgálat?

1. Lakóépület esetében, ha elektronikus felügyeleti és ellenőrző funkcióval rendelkezik.
2. Nem lakás célú épület esetében az az érintett rendszer – melynek effektív névleges teljesítménye nagyobb, mint 290 kW, amennyiben rendelkezik épületautomatizálási- és szabályozási rendszerrel
3. Nem szükséges épületautomatizálási és szabályozási rendszerrel felszerelt NEM lakóépület esetében energetikai felülvizsgálat, ahol az energiafelhasználás folyamatos ellenőrzésére, naplózására, elemzésére és a hatékonyság növelésére van lehetőség.
4. Amennyiben a 2015. LVII 43. § (1) bekezdésében leírt rendszer üzemel, s amelyekben a rendszer működtetése az energiahatékonyságról szóló törvény végrehajtásáról szóló 122/2015. (V. 26.) Korm. rendelet 8. §-a szerinti tartalmi elemeket rögzítő energiahatékonyság-alapú szerződés vagy távhőszolgáltatóval megkötött rendszerüzemeltetési szerződés hatálya alá tartozik.

Fontos kiemelni, hogy a mentességet a tulajdonosnak vagy üzemeltetőjének kell igazolnia, azonban mentességi eljárás esetében érintett épületet regisztrálni kell a Klímagáz Adatbázisban, amelyet a jogszabály szerint szintén egy feljogosított energetikai felülvizsgáló végezhet el.

Jogszabályi háttér:

• A kötelezettséget és annak követelményeit az Energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény (továbbiakban Enhat. tv.) VIII/A. fejezetében a 25/A. alfejezete rögzíti.
• Az Enhat. tv. jelzett pontjának végrehajtásáról szóló rendelet a 19/2021. (IV. 14.) ITM rendelet.
• Az energetikai felülvizsgálat részleteit továbbá a 666/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet tartalmazza.


Cégünk természetesen rendelkezik a megfelelő jogosultsággokkal.

További információért, ajánlatkérésért vegye fel a kapcsolatot kollégáinkkal.

A sztenderd energiahatékonysági intézkedés jegyzék (EKR-katalógus) célja, hogy energetikai audit nélkül, egyszerűsített számítással lehessen az elért energiamegtakarítás nagyságát meghatározni. A katalógus a 17/2020. (XII. 21.) MEKH rendelet mellékleteként került kiadásra, a
hatályos magyarországi és európai uniós rendeletekben, illetve ajánlásban lévő számítási
szabályokat, minimum követelményeket dolgozza fel.

A katalógust a Hivatal az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM) előzetesen egyeztetve félévente felülvizsgálja, szükség szerint módosítja, kiegészíti. A módosításoknak nincs visszamenőleges hatálya. Amennyiben a katalógus tartalma a kötelezett fél megkezdett beruházására nézve a kötelezett álláspontja szerint hátrányosan módosul, akkor még mindig lehetőség van a megtakarítás energetikai auditor általi megállapítására a katalógus alapján számítható megtakarítás volumene helyett.

Fotos hangsúlyozni, amennyiben egy Ügyfél az elért megtakarítás meghatáozását a katalógus alapján szeretné elvégezni, a hitelesítést mindenképp a Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatal névjegyzékében szereplő energetikai auditornak szükséges elvégeznie.

Jelenleg az alábbi tevékenységekkel energiahatékonysági intézkedésekkel kapcsolatban hoztak létre EKR katalóguslapot:

I. rész: Épületekre vonatkozó energiahatékonysági intézkedések

I.1. Épületek külső határoló szerkezeteinek korszerűsítése
I.1.1. Homlokzat és tetőszerkezet utólagos korszerűsítése
I.1.2. Nyílászáró korszerűsítés és csere
I.1.3. Külső határoló felületek hőtechnikai korszerűsítése, nyílászáró cserével együtt

I.2. Épülettechnikai rendszerek korszerűsítése
I.2.1 Központi fűtési rendszerek gázkazánjainak korszerűsítése
I.2.2. Keringető szivattyú cseréje
I.2.3. Csatlakozás távhőellátó hálózathoz
I.2.4. Gázkazán és központi fűtési rendszer komplex korszerűsítése
I.2.5. Világításkorszerűsítés
I.2.6. Használati melegvíz ellátás támogatása napkollektorral
I.2.7. Használati melegvíz ellátó rendszer hőtermelő berendezésének korszerűsítése
I.2.8. Gázkazán cseréje hőszivattyúra

II. rész: Háztartási gépcsere és irodai berendezések cseréjének ösztönzése

II.1. Háztartási gépek cseréjének ösztönzése
II.1.1. Háztartási gépcsere

II.2. Irodai berendezések cseréje
II.2.1. Irodai berendezések cseréje

III. rész: Technológiai folyamatok energiahatékonyságának javítására vonatkozó intézkedések

III.1. Sűrített levegős rendszerek
III.1.1.Sűrített levegő szivárgáscsökkenés
III.1.2. Hálózati nyomás csökkentése
III.1.3. Kompresszorok szabályozásának korszerűsítése – szabályozott térfogatáramú kompresszorral
III.1.4. Kompresszorok szabályozásának korszerűsítése – fordulatszám szabályozással

III.2. Gőz és forróvíz rendszerek
III.2.1. Ipari kazán cseréje
III.3. Termelési folyamatok
III.3.1 Villanymotorok cseréje
III.3.2. Ipari kapcsolószekrények hűtőberendezésének cseréje

IV. rész: Közlekedéssel kapcsolatos energiahatékonysági intézkedések

IV.1. Járműcsere
IV.1.1. Energiamegtakarítás gépjármű energiatakarékosabbra cseréjével
IV.2. Szállítás
IV.2.1. Energiatakarékos gumiabroncs használata
IV.2.2. Flottagépjárművek abroncsnyomás ellenőrzése
IV.3. Energiamegtakarítás közlekedési mód váltással
IV.3.1. Kerékpáros munkába járás ösztönzése

V. rész: Szemléletformálás

V.1. Szemléletformálás a közlekedésben
V.1.1. Energiatakarékos vezetés ösztönzése képzésekkel
V.1.2. Abroncsnyomás ellenőrzése és beállítása

 

 

ISO 50001:2019 Energiagazdálkodási irányítási rendszer

Hosszas előkészítési munkák után 2018.08.21-én megjelent az ISO 50001:2018 szabvány, amely mely leváltja az MSZ EN ISO 50001:2012 (ISO 50001:2011) szabványt.

Fő változások az előző kiadáshoz képest:

- ISO irányítási rendszerszabványokra vonatkozó követelményeinek beépítése, ideértve azok szerkezetét, azonos alapszövegét, a közös szakkifejezéseket és meghatározásokat, a többi irányítási rendszerszabvánnyal való nagyfokú összhang megteremtése céljából;

- jobb beilleszthetőség a stratégiai irányítási folyamatokba;

- a dokumentum szerkezeti és nyelvi pontosítása;

- a felső vezetőség szerepének nagyobb hangsúlyozása;

- a szakkifejezések és meghatározásaik tartalmi összefüggés szerinti rendezése a 3. fejezetben és egyes meghatározások korszerűsítése;

- kiegészítés új fogalommeghatározásokkal, például az energiagazdálkodási teljesítményjavulással;

- az energiafajták kizárhatóságának egyértelművé tétele;

- az „energiagazdálkodási átvizsgálás" pontosított értelmezése;az energiagazdálkodási teljesítménymutató (EgTM) és az ehhez kapcsolódó energiagazdálkodási alapállapot (EgA) normalizálására vonatkozó fogalom bevezetése;az energiagazdálkodási adatgyűjtési tervre és a kapcsolódó követelményekre (korábban energiamérési terv) vonatkozó részletes követelmények bevezetése;

- az energiagazdálkodási teljesítményre vonatkozó mutatókkal (EgTM-ek) és az energiagazdálkodási alapállapotokkal (EgA-k) kapcsolatos szöveg érthetőbbé tétele ezeknek a fogalmaknak a jobb megértése céljából.

Nemzetközi Akkreditálási Fórum (IAF - International Accreditation Forum) az IAF Resolution 2017-14 határozatában, az ISO 50001:2011/MSZ EN ISO 50001:2012 szabványról, az ISO 50001:2018 szabványra történő átállásról rögzítette, hogy az áttérési időszak a nemzetközi szabvány megjelenésétől számított 3 év.

A 2018. augusztus 21-e után kiadott ISO 50001:2011/MSZ EN ISO 50001:2012 szabvány szerinti okiratok lejárata 2021. augusztus 20. Három évvel az ISO 50001:2018 közzétételét követően, a ISO 50001:2011/MSZ EN ISO 50001:2012 szerinti tanúsítványok érvényüket vesztik.

A változásokkal részletesebben foglalkozunk az alábbi linkről letölthető cikkben.

csarnokvilagitasCégünk számára mindig kiemelten fontos volt, hogy Ügyfeleit szakmailag támogassa energia fogyasztásuk és ezen keresztül energiaköltségeik csökkentésében.

Az egyik leggyorsabban megtérülő beruházás világításkorszerűsítés - különösen, ha TAO kedvezményt is igénybe vesznek hozzá.

Ehhez a tevékenységhez ajánljuk Partnerünk, Schréder Magyarország Zrt. szakértő csapatát.

A korábban Tungsram Schréder, mára már csak Schréder Magyarország Zrt. kiemelkedő és meghatározó szerepet tölt be a világítástechnika területén. A szakértelem, szenvedély, innováció és fenntarthatóság: ezeket az irányelveket követve dolgoznak azon, hogy a fény erejét eljuttassák valamennyi ipari környezetbe, gyárba, raktárba, irodába. 

Világszerte több mint 35 országban vannak jelen és dolgoznak Ügyfeleikkel szoros együttműködésben azon, hogy legösszetettebb kihívásaiknak is megfeleljenek. Teljes körű szolgáltatást nyújtunk: a világítási tanulmány elkészítésétől a tervezésen át a vevőszolgálatig mindent mi intéznek, ideértve a világító- és vezérlőrendszereket is.

A Schréder LED világítási megoldásaival az energiaköltségek és a karbonkibocsátás jelentősen, akár 80%-kal is csökkenthetők. Sőt, a LED világítás évtizedekig üzemel, így a világítás teljes élettartamának költsége is meredeken csökken.

Ráadásul a vizuális komfort is jobb. A LED-ek megfelelő látási viszonyokat teremtenek olyan munkakörnyezetekben, ahol elengedhetetlen feltétel mind a tiszta látás, mind a biztonságban történő mozgás.

A cég 2018-ban kifejlesztette az egyik leghatékonyabb csarnokvilágítását az INDU BAY lámpatestjeit. Ezeket azóta is folyamatosan fejlesztik és a legmodernebb LED chippekkel szerelik. Termékeik között ugyanakkor még megtalálható az INDU LINE és INDU Contiline termékek, melyek a hagyományos fénycsöves armatúrákat tudják kiváltani, valamint irodai környezetben az INDU PANEL (LED panel) és a INDU DOWNLIGHT (süllyesztett lámpatest) is megtalálható. A termékeik magas specifikációval, általánosságban az ipari lámpatestek IP66 védettséggel, ENEC tanúsítvánnyal, valamint a piacon kiemelkedő 5-10 éves vállalt garanciával rendelkeznek.

A Schréder Magyarország Zrt. ipari megoldásokat tartalmazó katalógusa ide kattintva letölthető.

 

A Schréder Magyarország Zrt.-vel együttműködve professzionálisabbá tettük az Ügyfeleink számára a világítástechnikai rendszerek felmérését, korszerűsítését. Kérje ingyenes felmérésünket és konzultációnkat.

Cégünk szakképzett közbeszerzési referensként vállalja a Kbt. 5.§-a szerinti Ajánlatkérő szervezetek közbeszerzési eljárásainak lebonyolítását, illetve szakmai támogatás nyújtását az eljárásban.


Szolgáltatásunk keretében az alábbi részfeladatok teljesítését bízhatja ránk:

Közbeszerzési eljárás előkészítése:

Tevékenységünk során elvégezzük a közbeszerzési eljárás megindításához szükséges döntés előkészítési, adatgyűjtési és elemzési feladatokat. A hatályban lévő szerződések felülvizsgálatával javaslatokat teszünk a megtakarítást eredményező módosításokra.A Kbt. alapján meghatározzuk az eljárás fajtáját és típusát, kidolgozzuk az eljárás ütemtervét.

 

Közbeszerzési eljárás lebonyolítása:

Szolgáltatásunk kiterjed az alábbi feladatok ellátására:
- közreműködés a közbeszerzési feltételrendszer kidolgozásában, amelynek során meghatározzuk az alkalmassági követelményeket, az értékelési szempontokat, a részszempontokat, valamint az alkalmazandó súlyszámokat,
- a műszaki leírás véleményezése, igény esetén kidolgozása (pl. villamos- és földgázbeszerzés),
- az eljárást megindító felhívás, valamint a dokumentáció összeállítása,
- a kiegészítő kérdések menedzselése,
- tárgyalásos eljárások esetén, a tárgyalásokon történő részvétel és a tárgyalási jegyzőkönyv(ek) elkészítése,
- az ajánlatok minősítése, véleményezése (a bíráló bizottság tagjaként),
- az eljárás során minden, a Kbt. által előírt írásos anyag (felhívások, jegyzőkönyvek, tájékoztatók) elkészítése és az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerbe való feltöltése,
- a kötelező hirdetmények elkészítése és feladása a Közbeszerzési Értesítő szerkesztőségének,
- az eljárás jogszerűségének felügyelete minden, az adott beszerzéssel kapcsolatos eljárási cselekményt illetően,
- a támogatásból megvalósuló közbeszerzési eljárások (utó)ellenőrzése során az adatszolgáltatások, illetve tájékoztatások elkészítésében való közreműködés,
- közreműködés a szerződéskötés során.