Hírlevél
Bejelentkezés
Az energiakereskedelem hajtja a Telekomot
Üzleti szempontból nem sokat változott az összkép az elmúlt fél évben a Magyar Telekomnál. Ahogy az már a tavalyi féléves eredményekből is látszott, 2013-ban a csoport bevételeinek növekedése döntő részben az energia-kiskereskedelemből származott.
A csoport magyarországi egységei tavaly összesen 36,3 milliárd forinttal növelték éves forgalmukat, Macedóniában azonban 4,3, Montenegróban pedig 0,2 milliárdos csökkenést szenvedett el a társaság. A csoportszintű bevétel így összességében 607,1 milliárd forintról 637,5 milliárdra nőtt, és ennek a 30,4 milliárd forintos növekedésnek mintegy 70 százaléka az elektromos áram és gáz hazai viszonteladásából származott.
Szabó János gazdasági vezérigazgató-helyettes a macedón eredményt azzal magyarázta, hogy a balkáni országban 2013-ban a mobilszegmensben a két versenytárs olyan árháborúba ment bele, amely már az üzleti racionalitás határát súrolja, de a Telekom sem tudta kivonni magát a helyzethez való alkalmazkodásból.
A profit alakulásában a macedón leányvállalat negatív teljesítménye még inkább szembetűnő. A kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) az év során – az előzetes várakozások szerint – közel 8 százalékkal csökkent, nagyrészt a macedón teljesítmény 30 százalékos visszaesése miatt.
A csoport nem változtatott a 2014-re vonatkozó üzleti előrejelzésein, arra számít, hogy a bevételeket az idén szinten tartja, vagy legfeljebb 3 százalékos csökkenést vár, az EBITDA az idén 3–6 százalék között csökkenhet, a beruházások értéke pedig – a mobilfrekvenciákért fizetett díjakat nem számolva – 87 milliárd forint körül lesz. Ez utóbbi összeg döntő része a 4G mobilhálózati fejlesztésekre megy, a társaság hazai lefedettsége jelenleg 40 százalékos, de év végére már 80 százalék körül alakulhat.
Szabó János azt mondta, egyelőre még nem látni, hogy a kilátásba helyezett rezsicsökkentő lépések a társaság fő motorjának számító energia-kiskereskedelmet hogyan befolyásolják, a változások konkrét részletei nélkül ezeket nehéz becsülni. A Telekom az utóbbi időben sokkal inkább az üzleti előfizetők körében aktív, és a lakossági szegmensen belül is inkább arra törekszik, hogy ne a hatósági árakkal szabályozott egyetemes szolgáltatás keretében, hanem kereskedelmi alapon szolgálja ki a fogyasztóit. A lakossági energia-értékesítés a cég működése szempontjából azért is kulcsfontosságú, mert bár jelentős profitot nem hoz, segít megtartani a telefon-előfizetéseket – hiszen a kedvezményes tarifákat a vonalaikat megtartók kapják meg. Míg a vezetékes telefonra előfizetők körében pár éve még 12-13 százalékos volt a szerződéseiket felmondók aránya, tavaly ez a mutató 3 százalékra csökkent.
(forrás:www.origo.hu)