Hírlevél
Bejelentkezés
Egységes(ebb)é válik a megújuló energia támogatása Európában?
A megújuló alapú villamosenergia-termelést az egyes országok alapvetően két típusú: működési és beruházási támogatásokkal igyekeznek elősegíteni.
A támogatási rendszerek különféle altípusai között megtalálható a kötelező átvételi rendszer, a zöld bizonyítványon alapuló struktúra, a tender alapján nyújtott prémium, illetve az úgynevezett Contract for Difference mechanizmus is.
2014-ből származó adatok alapján. A térkép nem tartalmazza a másodlagos támogatási eszközöket, mint például az adókedvezmények
Forrás: Klessmann C. 2014: Experience with renewable electricity (RES-E) support schemes in Europe. Current status and recent trends
Napjaink európai energiapolitikáját alapvetően meghatározza az Európai Bizottság által 2015 februárjában meghirdetett Energia Unió Keretstratégia. A 2014-ben megalakult Juncker Bizottság ugyanis az egyik legfontosabb politikai célkitűzéseként jelölte meg az Energia Unió megteremtését. Az Energia Unió Keretstratégia - többek között - az EU-szintű villamos energia hálózati összekapcsolási stratégiát is meghirdeti, illetve állást foglal a Párizsi Jegyzőkönyv támogatása mellett.
Ennek érdekében a 2015. júliusban közzétett Energia Unió "Nyári Csomag" már egy új villamosenergia-piaci modell tervezetét is tartalmazta, és az uniós CO2 kvótakereskedelmi rendszer (EU ETS) módosítására is javaslatot tett. Ezt követően a 2016. februári Energiabiztonsági Csomag fókuszában a gázellátás biztonsága és egy új uniós távhő- és hűtési stratégia áll. Az Energia Unió program részeként végül 2016. november 30-án közzétett, és az eddigi lépések közül a legátfogóbb és legnagyobb jelentőségűnek tekinthető Tiszta Energia Csomag fő célkitűzései az energiahatékonyság növelése; az EU vezető szerepének visszaállítása a megújulók terén; illetve az energia fogyasztók valódi feljogosítása a korábbiakhoz képest jóval aktívabb energiapiaci szerepvállalás érdekében.
Lényeges, hogy mindeközben az EU Bizottság 2014-2020-as időszakra vonatkozó energia és környezetvédelmi állami támogatási iránymutatása alapján paradigmaváltás történik a megújuló villamosenergia-termelés uniós állami támogatási szabályaiban. Ennek fő jellemzői:
- a megújuló energia támogatási rendszerek piaci alapúra helyezése;
- a támogatási mechanizmusok fenntarthatóbbá tétele Európában, így - többek között - a piaci ár feletti prémium formájában történő támogatáson keresztül;
- főszabály szerint a támogatási jogosultság elnyerésének nyílt tender keretében kell történnie
- az iránymutatás általi változtatásokat 2017. januártól kell teljes körűen alkalmazniuk a tagállamoknak
A magyar megújuló energia támogatási szabályozás
A 2016. decemberében elfogadott, magyarországi új megújuló energia támogatási rendszer (METÁR) jogszabály-csomag 2017. január elsejétől hatályos, azonban egyes elemei - így például az ún. barna tarifára vonatkozó rendelkezések - csak az Európai Bizottság állami támogatási szempontú jóváhagyását követően léphetnek majd hatályba.
Az új METÁR rendszer egyszerre tartalmaz egy új kötelező átvételi rendszert, továbbá egy prémium támogatási rendszert is (adminisztratív és pályázati prémium).
Forrás: Kinstellar, Ferenczi Kristóf
A teljes METÁR rendszer Európai Bizottság általi jóváhagyását követő hatálybalépéséig - a vonatkozó uniós ún. csoportmentességi szabályozás által lehetővé tett mértékben - az új megújuló energia támogatási rendszer egy korlátozott, kisebb összegű csomagként kezdte meg a működését. E "kis METÁR" teljes kerete a 2017-2021-es időszakra 45 milliárd forint, amelyből 20 milliárd jut a kötelező átvétel finanszírozására, míg a fennmaradó rész értelemszerűen a prémium támogatásokra áll rendelkezésre. A szabályok elvben nem zárják ki, hogy a teljes támogatási keretet már az első évben kiosszák, azonban egy projekt/vállalkozás legfeljebb 4,5 milliárdos támogatásban részesülhet. Az egyes pályázatok kiírását megelőzően a miniszter határozza meg a kiírások legfőbb elemeit, különös tekintettel a jogszabályban felsorolt elemekre, így többek között a pályázat egészére vagy egyes technológiákra vonatkozó maximális ajánlati árakra.
Az új kötelező átvételi rendszer
A METÁR rendszer keretében nem szűnik meg teljes körűen a kötelező átvétel lehetősége. "Új KÁT" támogatásban a 0,5 MW alatti erőművek (kivéve szélerőművek) részesülhetnek. Fontos, hogy a KÁT jogosult választhatja a prémium rendszerre történő átváltást, de utóbb már nem térhet vissza. A kérelmeket a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a beérkezési sorrendnek megfelelően bírálja el a támogatási korlát kimerüléséig.
Az adminisztratív prémium támogatási rendszer
A támogatásra az 1 MW alatti erőművek jogosultak, de a szélerőművek itt is kivételt képeznek. A jogosultságokat a MEKH állapítja meg határozatban, tender nélkül. Kötelező átvétellel szemben a megtermelt villamos energia értékesítése teljesen piaci alapon történik, a támogatás a piaci referencia áron felül fizetett felár formájában érkezik meg a megújuló energia termelőhöz. Az adminisztratív zöld prémium esetében a kérelmek elbírálása beérkezési sorrendben történik.
Az Európai Bizottság jóváhagyását követően életbe lépő ún. barna prémiumra a már működő biomassza, illetve biogáz erőművek lesznek jogosultak a jogszabályban foglalt részletes feltételek mentén.
A pályázati prémium rendszer
A pályázati prémium rendszerben való részvételre az új beruházások, illetve a jelentős fejlesztésen áteső erőműegységek jogosultak. A pályázaton való részvétel lehetősége korlátozott mértékben külföldi telephelyű pályázók részére is nyitott, ennek azonban előfeltétele, hogy az érintett országgal kormányközi megállapodás legyen érvényben, illetve a magyar villamos energia hálózattal való fizikai összeköttetés.
A támogatási jogosultság elnyerésére irányuló pályázatokat a nemzeti fejlesztési miniszter felkérésére a MEKH írja ki, a kiírásnak a beadási határidő előtt legalább három hónappal meg kell történnie. A támogatási időtartam maximum 20 év lehet, a konkrét időtartamot a kiírásban kell meghatározni. A kizárólagos értékelési szempontot az ár képezi. Az ajánlati, teljesítési biztosítékot a kiírásban határozzák meg; a pályázat nyertesének megvalósítási kötelezettsége keletkezik, amely jogosultság azonban a MEKH jóváhagyásával átruházható lesz.
(forrás:portfolio.hu)